fredag 2. desember 2011

Får vel begynne ved begynnelsen,  fikk for meg at jeg måtte til New York, fortere enn f...og dro etter intens lobby virksomhet overfor Marilyn Frenchs agent, jeg hadde  fått en avtale. Vi møttes alle tre i 79 år gamle Frenchs leilighet i 24 etasje i New York, rett over Ground Zero. Vi spiste kaker, franske, og snakket om løst og fast. Dette var en dårlig skjult test. Agenten satt med solbriller på hele tiden og sa ikke et ord før.
- Jeg må gå nå, jeg.
Gjett om jeg trodde det var kjørt. Så jeg ble der tre timer til og pratet, i håp om å snu det.  79 år, men like intens, varmt og treffsikker som ja - en tenåring på sitt beste. Hun hadde alltid gikk f...i å bli likt. Her er noen godbiter fra som elsket menn, som selv har en sønn, men som likefullt turte å si følgende:


- Den dagen menn skjønner at kvinner aldri kan elske dem dypt og inderlig om de ikke virkelig deler makten, da kommer de til å gi slipp på den. For menn vil blir elsket, akkurat som kvinner.

- Kjønnet som ikke kan kontrollere sitt eget kjønnsorgan, forsøker å kontrollere verden.

– En feminist er en kvinne som ser på seg selv som like verdifull som en mann. Jeg tror ikke at det finnes en kvinne som i bunn og grunn ikke ønsker å bestemme i like stor grad som mannen. Tror du? Det er et faktum at menn styrer verden og dermed kvinner. De kvinnene som ikke arbeider for at dette skal forandres, aksepterer å bli fratatt rettigheter. Det finnes bare en grunn til det, at man ikke tror at man kan like bra.

Vel, jeg hadde aldri regnet meg som en feminist, men fra den uttalelsen av ble jeg det.

Dagen etter ringte agenten. 

- We want to do business with you.

To uker etterpå døde Marilyn French, jeg tok de siste bildene av henne mens hun levde. De kommer på mandag.
 

3 kommentarer:

  1. Hei!

    Jeg fant denne bloggen da jeg lette etter hvordan folk i Norge hadde omtalt ordet Feminist den siste dagen. Jeg hadde regnet med en del drit og det fant jeg jo, men jeg hadde ikke regnet med å bli så rørt som jeg ble av å lese blogginnlegget ditt.

    I ordene fra Marilyn French finner vi kanskje mest av alt den inderlige menneskeligheten som er sentralt for godt reflektert feminisme.

    Personlig har jeg vært medlem av Kvinnegruppa Ottar i mange år. Vi blir ofte beskyldt for å hate menn. Beskyldningen kommer som regel når vi prøver å påpeke at menn faktisk er voksne mennesker med ansvar for egne valg.

    SvarSlett
  2. så fint at du likte det, håper du heier frem filmen

    SvarSlett

Hyggelig om du ønsker å legge igjen en hilsen eller tilbakemelding!